60. SayıSinemahsül

İTALYAN YENİ GERÇEKÇİLİĞİN BAŞYAPITI : BİSİKLET HIRSIZLARI

2 Mins read

Yönetmen: Vittorio de Sica
Senaryo : Cesare Zavattini
Yapım : 1948 , İtalya
Tür : Dram
Oyuncular : Lamberto Maggiorani,  Enzo Staiola, Lianella Carell, Elena Altieri

İTALYAN YENİ GERÇEKÇİLİĞİN BAŞYAPITI : BİSİKLET HIRSIZLARI

Sıradan bir işçi…Hayatta kalabilmek için bir iş… Bu iş için gereken bir bisiklet…
Hollywood’un bir anlamda insanlara uyanıkken güzel rüyalar görme fırsatı sunan
anlayışına karşı tepki olarak 1940’lı yıllarda “İtalyan Yeni Gerçekçilik” akımı ortaya çıkmıştır.Bu akım temelde amatör oyunculuk,doğal mekan ve doğal ışık üzerinde durmuştur.Bunun yanı sıra  toplumsal gerçekleri olduğu gibi gösterme ve bazı mesajlar verme amacını gütmüştür.
“Her insan bir rolü mükemmel bir şekilde oynayabilir: Kendini” diyerek sinemaya bakışını ifade eden Vittorio De Sica  bu dönemin ( bu akımın ) önde gelen yönetmenlerinden biridir. Yönetmenin en iyi filmlerinden biri olan “Bisiklet Hırsızları”  da savaş sonrasında birçok ülkede olduğu gibi İtalya’da da baş gösteren işsizlik, yoksulluk ve var olma mücadelesi gibi konular üzerinde durarak dönemin ve bu akımın dikkat çekici filmlerinden biri olarak sinema tarihine geçmiştir.
Filmin hikayesine bakıldığında; Cesare Zavattini ( senarist), yoksul bir adam olan Ricci’nin (Lamberto Maggiononi)
ailesiyle birlikte hayatta kalma mücadelesini anlatır. Ricci’nin bulduğu yeni işte mutlaka bir bisikleti olması gerekir.
Olaylarsa varını yoğunu vererek aldığı bisikletini çaldırması üzerine gelişir. Oğlu Bruno ile birlikte bütün Roma’da bisikletini arayan Ricci sonunda pes eder ve kendisi de bisiklet çalmaya karar verir. Ancak tam bir bisiklet çalacakken yakalanır ve bir anda aşağılanan, toplumda dışlanan bir adam haline gelir.Burada Ricci’yi bir fabrika işçisinin, oğlunu da gazete satıcısı bir çocuğun oynaması De Sica’nın sinemaya bakışını  ortaya koymaktadır.(“Bir işçiyi en iyi gerçek bir işçi oynayabilir.” anlayışı)
Bazı sinemacıların,sinema  işinde olma sebebim diye gösterdikleri 1948 yapımı film; gösterildiği dönemde
sadece İtalya’da değil, diğer tüm Avrupa ülkelerinde ve hatta Amerika’da da büyük ilgi
toplamıştır. Filmin duruşunu düşündüğümüzde 1949’da En İyi Yabancı Film Akademi Ödülü’nü alması da atlanmamalıdır.
Belki de “Bu film gerçek bir  başyapıttır.” demek “Bisiklet Hırsızları” için söylenebilecek en anlamlı sözdür.

Bir Cevap Yazın

%d blogcu bunu beğendi: